Zednáře nad Seinou znepokojuje „populismus“ a „obskurantismus“


Francouzská média přinášejí zprávy o nové aktivitě zednářů. Lóže podle nich rozšířily svůj vliv jak v Elyzejském paláci v Paříži v sídle prezidenta Macrona, tak v jednotlivých ministerstvech. Hlavním tématem, které zednáři vnucují v politické agendě, je laicismus (tzn. absence všeho náboženského ve veřejném životě, pozn. překl.), ale objevuje se často i otázka tzv. eutanazie, eufemisticky nazývaná „debatou o důstojném ukončení života“. Projekt příslušného zákona byl už hotový, ale jeho uvedení do života přibrzdily volby. „Zástěrkáři“ (podle zástěr, které nosí zednáři při svém rituálu, pozn. překl.) také pracují nad „praktickým průvodcem sociálního života“, jenž se má stát jakýmsi zednářským „katechismem“ pro poslance, radní, učitele a rodiče.

Politická krize souvisí se vztahem k zednářům

Nová ofenzíva zednářů je mimo jiné i odpovědí na několik předchozích manifestací, které proběhly před sídlem tzv. Velkého východu (GOdF) na rue Cadet v Paříži. Tato největší zednářská obedience ve Francii má 52 tisíc členů a 1 400 lóží. Druhou v řadě je tzv. Velká národní obedience Francie se 32 tisíci členy a lóžemi v počtu 1 437 v celé zemi, krom toho spolupracuje ještě s 212 zahraničními lóžemi. Zdá se však, že společnost si začíná uvědomovat negativní vliv zednářstva na svůj život. I když oficiálně lóže nejsou politicky angažované, přesto jejich aktivity „inspirují“ a „udávají směr“ politice republiky. Po protestech si tehdejší velmistr José Gulino stěžoval na ministerstvu vnitra, že nepodniká odpovídající kroky na ochranu pařížského sídla organizace.

V posledních letech je stále častěji krize v zemi spojována se zákulisní činností zednářů. Před budovou na rue Cadet se již objevily při demonstracích požadavky uvěznění zednářů. Účastníci je obviňovali z nastolení „zednářské diktatury“ ve Francii. Při protestech tzv. „žlutých vest“ jedna z budov regionální lóže byla zdevastovaná. Symbolické „stromky laicismu“ zasazené z iniciativy lóží v několika francouzských městech byly vyrvány i s kořeny, mj. v Angers, Bordeaux i ve dvou městech departamentu Essonne (Boussy-Saint-Antoine a Epinay-sous-Sénart).

Vnímání zednářstva společností se pozvolna mění, proto lóže nyní zahajují protiofenzívu. „Rok 2024 nám připomenul, jak podstatnou, ale zároveň křehkou vymožeností je republika” – napsal velmistr Velkého východu Guillaume Trichard. Vychvaloval svoji organizaci jako „liberální a nedogmatickou poslušnost světa“, jež se v tomto roce snaží „prosadit ve Francii a všude na světě naše zásady emancipace, pokroku, solidarity a republikanismu“. Připomenul též, že u příležitosti 250 let existence lóže se v ní uskutečnila „historická návštěva prezidenta Emmanuela Macrona, který přišel na rue Cadet, aby uctil Velký východ Francie”. V mezinárodním kontextu velmistr psal o „intenzifikaci ozbrojených konfliktů, které zpochybňují ducha osvícenství“. Podle jeho názoru z toho plyne „více než kdy jindy nutnost intervence ve veřejném prostoru se záměrem boje proti silám tmářství”.

Zednářské projekty

S tím souvisí, že v r. 2024 Velký východ zorganizoval řadu konferencí na téma eutanazie. Opravdu „příkladný“ titul jedné z nich zněl: „Ukončení života je nejvyšší svobodou“. V tomto roce se konala Olympiáda v Paříži, zednáři se proto zabývali též sportem. Jedno z jejich setkání probíhalo pod heslem „Olympionismus, bratrství, humanismus”. Všichni zednáři byli vyzváni „k mobilizaci, aby řekli jasné ne vítězství krajní pravice a její ideologie nenávisti“. V rámci „projektů republiky“ byly předmětem debat i takové otázky jako „navrácení pocitu důstojnosti občanům na sociálním okraji společnosti“, „umírání s důstojností (eutanazie)“, „důstojnost a bezpečí ve vězeních“, „tvorba občana“, „dělení se vodou – všeobecné právo a humanistický závazek“, „stáří a systém zdravotní péče“. V kontextu války v Gaze byl vzpomenut i boj proti antisemitismu. Grand Orient de France zorganizoval také „výlet pro své členy do Osvětimi a Brzezinky“, což bylo spojeno s reflexí nad „novými podobami znovuzrození ideologie nenávisti a ničení toho, co je jiné… hodnot humanismu a univerzalismu“. Tradičně také zednáři každoročně 1. května vzdávají poctu „komunardům“ na hřbitově Père-Lachaise, na „místě paměti o zrazené a v krvi utopené revoluci”. Tyto každoroční slavnosti a „posvěcení“ ideje revoluce nejlépe ilustrují ideovou inspiraci zednářstva (povstání tzv. Pařížské komuny r. 1871 znamenalo masové vraždění nevinných lidí včetně arcibiskupa Dalboye, pozn. překl.).

Pozorně sledované Polsko a další východoevropské země

Zednáře také „znepokojil“ nárůst „nacionalismu, populismu a neliberálních projektů ve všech evropských zemích“. „Tváří v tvář těmto hrozbám Velký východ Francie se svojí polskou pobočkou, Velký východ Rumunska a další pobočky v jednotlivých evropských zemích zorganizovaly cyklus konferencí v několika státech Evropy, mj. v polském Krakově, v rumunském Temešváru a ve španělském Madridu,” zní oficiální zpráva. Cyklus konferencí byl zakončen ve francouzském Strasburgu – „bijícím srdci evropské demokracie“.

Heslem Velkého východu Polska je slogan krvavé francouzské revoluce a republiky „volnost, rovnost, bratrství“. Tato zednářská organizace tvrdí, že se „nezabývá politikou a nezaujímá stanovisko v politických záležitostech“, nicméně nesmíme zapomínat na její „inspirující“ roli – a jak lze vidět, téma „populismu“ a „nacionalismu“ je tu probíráno v kontextu ohrožení „republiky“.

V Polsku uspořádal Velký východ v krakovském sídle sdružení „Kuźnica” (česky kovárna, pozn. překl.) společnou konferenci, na níž byly v popředí umístěny štíty Velkého východu Francie a Velkého východu Polska. Organizátoři psali, že konference probíhala pod heslem „Společně pro sjednocenou Evropu, pro demokracii a lidská práva“. Akce měla ukázat „hodnoty současné Evropy a jejich zednářské kořeny“. Připomínáme, že uvedené sdružení „Kuźnica” vzniklo ještě za komunistického režimu v Polsku r. 1975 a sdružovalo levicové marxistické intelektuály, umělce a aktivisty PZPR (polská komunistická strana, pozn. překl.). Jeho prvním šéfem byl Tadeusz Hołuj, komunistický spisovatel a aktivista, dalším potom Hieronim Kubiak, člen politického byra Ústředního výboru PZPR zodpovědný za osvětu. Dodnes ve vedení „Kużnici” je plno bývalých funkcionářů PZPR. Nyní po rozkladu komunistického systému toto sdružení našlo své místo v internacionální spolupráci se zednářstvem.

„Práva migrantů”

Zájmem zednářstva jsou také „práva migrantů“. Na toto téma proběhla konference pod názvem „O humánní přístup k migraci. Afrika – Středozemní moře – Evropa“.

To jsou jen některé okruhy zednářské agendy poslední doby. Jejich souhra s tématy mainstreamových médií není náhodná. Koneckonců sám Velký východ se prezentuje jako „mořská svítilna, vyzařující univerzální hodnoty ve společnosti, a zároveň jako skupina strážců hlídajících republiku“. Tato vyjádření přímo od nich jsou jasnou odpovědí na tolik vysmívanou otázku „kdo za tím vším stojí?“, zařazovanou do tzv. „spikleneckých teorií“.

Zdroj: Článek „Masoneria nad Sekwaną martwi się ‚populizmem‘ i ‚obskurantyzmem‘ “ in www.pch24.pl 13. 11. 2024

(Přeložil PhDr. Radomír Malý)